Tuesday, May 11, 2010

LEGENDA O ZKÁZE LIDSTVA A ODCHODU REOVU DO NEBE.

Tu povstal
[A dále řekl] Veličenstvo tento bůh: "Vzdal mne od nich, ať vystoupím do výše a vidím!"
Tu povstal
Veličenstvo tento bůh rozhlédl se z ní a ona řekla: Zalidnil jsi mi [zemi] množstvím lidí."
Tu povstal
Jeho Veličenstvo — kéž žije, zdráv jest a dobře se mu daří — řekl: "Pokojné jest zde pole."
Tu povstalo pole obětí.
" trávu na něm."
Tu povstaly nebeské luhy.
"Opatřím je vším potřebným."
[Tu povstaly] hvězdy.
Nut třásla se závratí. I řekl Veličenstvo Re: "Kéž mám nosiče, aby ji podporovali!"
Tu povstali nosiči.
A dále Veličenstvo Re řekl: "Synu můj Šve! Postav se pod moji dceru Nutu a dozírej na moje nosiče, protože žijí v temnotě! Opři [nebeskou krávu] o svou hlavu a opatruj ji!"
(Tak stalo se, že dává se synům a dcerám opatrovnice, a že otec klade si syna na svou hlavu.)


Pak řekl Veličenstvo tento bůh Thovtovi: "Zavolej mi Veličenstvo Geba a řekni mu: "Pojď ihned a spěchej!"
Když Veličenstvo Geb přišel, řekl mu Veličenstvo tento bůh:
Je spor o tvoje hady, kteří jsou v tobě. Hleď, oni se mne bojí, tak jak jsem, kdežto ty znáš jejich dobré vlastnosti. Odeber se tedy k mému otci Nunovi a řeknu mu: "Hlídej plazy, bydlící v zemi a ve vodě!" A dále napiš si rozkaz na všecka místa pro plazy, kteří tam jsou, znějící: Střežte se něčemu ublížiti! Nechť vědí, kdo jsem, neboť hleď, já svítím [také] jim! Jejich denní potravou budiž to, co ty [jim poskytovati budeš] v této zemi na věky. Střež kouzelná říkadla, jež ústa jejich znají! Hle, bůh kouzla jest zde; on Není třeba, abych já byl hlídán svěřuji je tvému synu Usirovi; ať chrání jejich dítky, aby srdce jejich knížat zapomněla na jejich skvělé činy, které konali, když si toho přáli v celé zemi kouzelnou mocí, která jest v jejich tělech."
A dále pravil Veličenstvo tento bůh: "Zavolej mi Thovta!" Byl ihned přiveden a Veličenstvo tento bůh řekl (mu): "Dosaďte ho sem na moje místo, když já budu svým světlem osvětlovati duat a ostrov duší. Ty budeš zde písařem a budeš dohlížeti na ty, které zde sídlí i na ty, kteří patří k těm, kteří dopustili se nepřátelských činů proti tobě a proti mně, jsouce stoupenci onoho nestoudníka. Ty budeš na mém místě, mým zástupcem, a ať říkají ti: Thovt, zástupce Reův; a dám, že budeš posílati posly 7 a dovolím ti, abys vztáhl svou ruku na bohy pravěku, kteří jsou větší než ty, a dobře povede se mi, když ty budeš říditi moje věci 8 Dám ti obsáhnouti obě nebe tvou krásou a tvým světlem 9 a dám, že budeš obcházeti i ostrovany;

Labels: