Wednesday, May 19, 2010

LEGENDA O ZKÁZE LIDSTVA A ODCHODU REOVU DO NEBE.

....................... 10 ; [budeš mým vezírem, budeš mým zástupcem. Zrak všech, kteří spatří tebe, bude otevřen, a všichni budou ti děkovati."]
............................................................................................
............................................................................................
.......................................... 11
Nevjyšší objal pak Nuna a řekl bohům, vycházejícím na východu nebe: "Vzdávejte úctu nejstaršímu bohu, z něhož já jsem vyšel. Já stvořil jsem nebe, pevnou učinil jsem [zemi, vytvořil jsem lidi] a věky ztrávil jsem s nimi. Zrodil jsem roky. Kouzelná moc mé duše jest větší než [kouzelná moc ............................................ ]."
Chnum jest duše Švova,
.................................... jest duše ................................ ,
.............................................. jest duše Hehova.
Noc jest duše temnoty,
Re jest duše pravodstva,
Zedetský beran jest duše Usirova,
Krokodilové jsou duše Sobkovi,
duše všech ostatních bohů jsou v hadech,
duše draka Apopa sídlí ve východním horstvu,
duše Reova jest v celém světě.

________________________________________
1 T. j. »Tvá práce jest u konce«. Re sděluje tím s Hathorou, že nepřeje si dalšího krveprolití. Č
2 Hathor odpovídá, že prolévání krve jí bylo příjemné. Tím dává na jevo, že by ráda vraždila lidi dále. V textu užito jest »zmocnila se« místo »vraždila jsem« aby se vysvětlilo, jak Hathor nabyla příjmení »Sechmet«. Č
3 Rozhodně si tedy dalšího prolévání krve nepřeje. Č
4 Hathor jest zde nazývána Sechmet, což může také značiti »Ta, jež se zmocnila«. Č
5 T. j. Rea Č
6 Dlouhý popis obrazu nebeské krávy, shodující se s obrazy v hrobkách králů Setia I. a Ramsesa III. Č
7 (Tu vznikl Thovtův ibis) jest poznámka, vložená do textu; slova »posílati« a »ibis« zní v egyptštině podobně, a dle názorů egyptských bůh tvoří, když vysloví jméno toho, co hodlá vytvořiti; tím, že vyslovil »budeš posílati«, vznikl ibis. Tak jest tomu i u ostatních poznámek. Č
8 Tu vznikl pták techen. Č
9 Tu vznikl Thovtův měsíc. Č

Labels: